Medvídek Pú zřejmě není jediný, kdo miluje med. Češi patří k největším evropským konzumentům, ročně ho v Evropě prodají kolem 40 000 tun. Med je ceněn pro své posilující, tonizující a protizánětlivé vlastnosti – ne nadarmo si naše babičky vždy přidávaly lžíci medu do zimních nápojů. Včelí nektar zůstává především přírodním sladidlem, jeho sladivost je o 30 % vyšší než u bílého cukru, který je ideální pro lehké slazení.
Obecný pojem „med“ ve skutečnosti zahrnuje širokou škálu produktů, jejichž organoleptické vlastnosti závisí především na barvách, na které včely nalétly, nebo na výměšcích hmyzu sajícího mízu, jako je tomu ve specifickém případě medovice. Rozlišujeme monoflorální med z jednoho dominantního rostlinného druhu (levandulový, řepkový, slunečnicový, rozmarýnový med atd.) od polyflorálního, v němž je smícháno několik druhů. Regionální druhy medu, často chráněné certifikáty BGA nebo PDO, vděčí za svou zvláštní chuť specifické vegetaci daného regionu.
Chcete-li mít jistotu, že jste si vybrali kvalitní med, je nejlepší nakupovat přímo od místního včelaře. V supermarketu? Nejlepší je hned vedle nejhoršího: s rostoucím podílem evropského, ale i čínského, mexického a argentinského dovozu jsme svědky nárůstu levného medu se standardizovanými příchutěmi, ne-li přímo „falešného medu“ ředěného vodou nebo glukózovým sirupem.
Aby nám pomohli vyhnout se chybám na pultech, odborníci z organizace 60 Millions de Consommateurs nedávno podrobně prozkoumali 12 druhů květového medu prodávaného v supermarketech. Analyzovali mimo jiné složení, vlhkost, zeměpisný původ a přítomnost pesticidů. V tomto výběru vynikl zejména jeden výrobek, který se vyznačuje bezkonkurenčním poměrem ceny a kvality.
Tekutý květový med Paquito (vlastní značka společnosti Intermarché), jehož cena je 3,80 EUR za 500g sklenici, získal vynikající hodnocení 16,1/20. Porota si povšimla zejména absence fermentace a detekovatelných pesticidů. Výrobek se v žebříčku umístil na druhém místě, pouze za značkou „C’est qui le patron“, která stojí dvakrát tolik za kilogram. Dost na to, abyste si osladili ranní sendviče nebo horké nápoje, aniž byste vyprázdnili peněženku!
Nakonec si med zachovává své důležité místo v našich kuchyních… pokud víte, jak si ho vybrat. Za zdánlivou jednoduchostí se skrývá produkt bohatý na nuance, který odráží region, řemeslnou zručnost, ale někdy i nepřehlednost. Informovanější a náročnější spotřebitelé dnes dokážou rozlišit mezi lžící tradice a lžící iluze. A když konečně může jít kvalita a cena ruku v ruce, byla by škoda toho nevyužít.
0 komentářů